fredag 27. mai 2016

Byporten legesenter

En saus med masse herlig smak, perfekt til ribba. Sausen har få ingredienser, og er ferdig på 1-2-3. Ikke alle lager saus til ribben , det er også vanlig å bare bruke kraften fra stekeformen.


Klassisk ribbesaus med kraft og ribbefett til et av julens store festmåltider. Sausen lager du mens ribben hviler, da får du det gode ribbefettet fra langpannen.

Når ribba blir servert på julekvelden, ønsker vi oss alle det samme: sprø svor! Husk at ribbe med tjukk svor er enklere å få sprø, enn den med tynn svor. Juletid er ribbetid – og vi klarer ikke å la være å nyte ribbe opptil flere ganger i desember. Ribbe er tradisjonell norsk julemat, og sjysaus er et . Det er vel brun saus av noe slag jeg må ha kanskje?


Jeg lager også brun saus og bruker stekekraften fra ribba. Smak til med salt og pepper.

Det var som å skjære i smør å gjøre det etter dampingen. Saus til ribbe kan lages på mange måter, men det beste er å lage det med ribbekraften. Prøv denne enkle og gode oppskriften. Slik gjør du: Smelt ss smør i . God mat hører jula til. I denne episoden av Trond Moi og den sultne naboen får du høre hvordan du kan ta juleribba til ett nytt nivå.


Brun saus kan tilpasses til de fleste kjøttretter. Vanligvis har vi sausen til for eksempel kjøttkaker, men i jula er det godt til medisterkaker og ribbe. Jeg synes denne sausen er perfekt, vi kommer aldri til å bruke noen annen saus til ribbe etter å ha fått smaken på denne. Den er litt søtlig og matcher svinekjøttet.


Jeg har fått mange spørsmål om hvordan saus jeg lager til julemiddagen og her kommer den. For meg er det viktig med gode smaker. Hellstrøms oppskrift gir en saftig og smakfull ribbe.


Hvis du har laget ribba. Denne oppskriften er til tre og krever ca kg tynnribbe.

Men, hvilken saus er god til? Eller hvordan får jeg sjy? Jeg tenkte jeg i år som i fjor skulle dele en oppskrift på en helt nydelig saus til ribbe. Denne er et must hos oss etter vi smakte den . Ribberester gjør seg med hoisin- saus og potetlompe.


Oppskrift på rester av ribbe med asiatisk coleslaw. Er allikevel ikke svoren sprø setter du ribben opp på midtre rille og steker den under grillelementet på 2grader. Det er mange som har etterlyst oppskrift på langtidsstekt ribbe , og jeg har.


Noen som kan hjelpe meg med en god saus til ribba ? Holder det med sjysaus fra Toro? Har du ei uvanlig tynn ribbe 2-centimeter vil den helt sikkert oppnå en høy .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg