onsdag 12. mai 2021

Weekendtur norge

See what people are saying and join the conversation. Nybakte foreldre som velger å røyke, må frarådes å ha barnet i sengen om natten. Samsoving med røykende foreldre er like farlig for små barn . Mine barn er alt dette og vi har drevet samsoving når de var babyer, og de får lov til å komme å legge seg sammen med oss om de våkner om . Det har gått i faser, det første året sovnet vi samtidig og han sov med meg hele natta, så var . Må man være streng strengesen på rutiner?

Første påstand som disku. Men selv om samsoving er gjenkjent som den beste måten å holde babyen glad på, vil mange mødre putte babysengen i et eget rom. Jonas Eika er tildelt Nordisk råds litteraturpris.


I novellesamlingen Efter solen har alle fellesskap opphørt . Tilhengerne av samsoving er ofte evolusjonsforskere, som mener at det er naturlig for barn og voksne å sove sammen. Motstandere er ofte . For kontrollbarna ble samsoving definert som at . Samlivsterapeut Trine Huseby er ikke overbevist om at samsoving er så bra som mange skal ha det til - i hvert fall ikke for mor og far.

Organisasjonen The Lullaby Trust, som jobber mot krybbedød og for trygg søvn hos barn, advarer mot farene ved samsoving. Nå er jo samsoving omdiskutert, og da jeg fikk Filippa for snart år siden. Når hun da våkner for amming så samsover vi ofte resten av natta, . Uforklarlig barnedød har også . Hensikten med denne rapporten var å vurdere tilgjengelig forskning på samsoving og bruk av smokk og hvilke effekter det har på amming og risiko for . SAMSOVER : Anne Christophersen har samsovet med datteren fra hun ble født, nå er hun to år. Selv om mange sikkert har meninger om valget . Studien har blåst liv i debatten om samsoving igjen, og blant annet i Sverige går eksperter ut og krever at de offisielle rådene blir tydeligere.


I forbindelse med all kjeftingen i kommentarfeltet til Pilotfrue, lurer jeg, som forvirra førstegangsgravi på hvorfor alle mener at man må . Oljearbeidere tør ikke si nei til å sove på samme lugar – av frykt for å miste jobben eller at selskapet de jobber for skal miste kontrakten. PEN FOR SAMSOVING : Norske spedbarnsråd skiller seg fra de britiske, som kategorisk utelukker å sove med spedbarna i sengen. DryZleep Amme og samsovingsmadrass for trygg amming og samsoving i sengen. Der advares det mot samsoving med spedbarn dersom en av foreldrene røyker eller bruker medisiner grunnet økt fare for krybbedød. Jeg var helt klar for å amme og samsove , men hadde også kjøpt barnevogn og sprinkelseng – for det var jo det alle rundt meg sa jeg trengte!


Jeg kan nok takke noen høyere makter og gode sovegener. Men jeg har også å takke prinsippet om samsoving. Jeg trodde helt til jeg fødte at .

Tema samsoving foreldre og barn har i lang tid vært en het potet i vår del av verden. Debatten om hvorvidt samsoving foreldre og spedbarn øker risiko for . Kanskje ikke så mange helsesøstre her, men dette er vel et tema som opptar mange. Særlig småbarnsforeldre. Også et tema man må forholde . Fra da av var det slutt på samsoving.


Er det noe alle småbarnsforeldre kan kjenne seg igjen i, så er det perioder med lite søvn. Da vi ble foreldre for . Temaet samsoving skaper mye diskusjon på Babyverdens forum. Hva er egentlig best – for barnet?


Helsesøster Maria Otter i samtale med Babyverdens . Hvert år dør omtrent barn i krybbedød i Norge. Den aktuelle søvneksperten – og flere med henne – er ubegeistret for samsoving. I mitt innlegg skinner det kraftig gjennom at jeg derimot synes .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg